zaterdag 1 februari 2014

Bagage

We doen het allemaal wel eens, een weekendje, 'n midweekje, of een hele week en in het andere geval gewoon lekker 2 of 3 weken naar een warm en exotisch oord. Anderen hebben dan weer een tripje naar de Noord of Zuidpool op hun netvlies staan.

En waar we dan naar toe gaan en hoe lang we dan van het thuisfront weg blijven, is op zich niet zo heel belangrijk Dat kan voor je plezier, zakelijk 'n familiebezoek zijn. Een ding hebben al deze verschillende tripjes gemeen. Links om of rechts om, je neemt het nodige aan bagage mee. En logisch is dat dan ook.

Zo ook muzikanten, het zijn namelijk net mensen, althans hun gedrag lijkt er verdacht veel op :-)

Alleen die muzikanten...........................tsja............... het is ook altijd geklooi en gehannes met die lui. vooral slagwerkers, drummers en voornamelijk percussionisten. Wat die "makkers" allemaal mee willen/moeten sleuren naar een podium......... Meestal zijn het van die kisten, tassen en koffers vol met van alles en nog wat.

Een heel gedoe is het. Maar goed, zolang het allemaal in van die mooie verpakkingen kan en dan alleen maar over de weg van A naar B versleept moet worden, is het allemaal mooi te doen. In een flightcase met die handel en hupsake het autootje, busje of vrachtwagen in en rollen maar met die handel. Geen vuiltje aan de lucht, zou je denken. En ja, normaal gesproken werkt het inderdaad zo en ook bij mij. Wat een handige dingen zijn dat die mooie kisten met en zonder wielen er onder.

Tot dat je ermee op tournee gaat en dan de vrachtwagen waar het in gaat, dit keer richting vliegveld gaat rijden en daar het boeltje in een vliegtuig verder moet. In dit specifieke geval naar China.

Een dergelijke flightcase, zeker als daar wielen onder zitten rol je dan ook met de grootste eenvoud vanuit een vrachtauto een theatervloer op of bij een tv studio naar binnen, geen enkel probleem.




handige bagagemiddelen zijn het, die mooie verpakkingen die we flightcase noemen. Stevig en robuust, kan dus het nodige incasseren. De constructie van die dingen is dan ook zo gemaakt dat de inhoud mooi en vooral stevig en veilig zit opgeborgen. Zo kun je al hetgeen wat aan instrumenten of apparatuur mee moet om een voorstelling te kunnen uitvoeren geweldig mooi veilig en goed beschermd vervoeren. En die dingen zijn er in de meest uiteenlopende afmetingen en uitvoeringen om de meest onmogelijke vormen of simpel weg lomp zware "gevalletjes" handig te vervoeren. En als zelfs wieltjes onder deze kisten niet meer afdoende zouden zijn, dan is er heel gewoon ander hijs, sleep en sleur materiaal inzetbaar.


Maar nu het vliegtuig in. Dat zou toch geen probleem moeten zijn en inderdaad dat is het dan ook niet.

Echter, een klein smeuïg, maar bepaald geen onbelangrijk detail, brengt ons muzikanten op het fenomeen dat er slechts 46 kilo zonder een financiële toeslag als ruimbagage mee aan boord van het vliegtuig mag. Meer kan uiteraard wel, maar dat kost dan vervolgens een klein vermogen. En ja, wij blijven maar echt een stelletje arme muzikanten. Geen optie dus. De oplossing? Inderdaad onze Chinese opdrachtgevers gaan zorgen voor de versterkers, drums en het grotere percussie en slagwerk spul zoals Conga's pauken en een drumstel. Gitaren, toetsen en alle blaasinstrumenten het bagageruim van het vliegtuig in. per saldo een capaciteit van een slordige 2300 kilo aan goederen die met dit orkestje mee mogen naar China. Dat lijkt dan heel veel, maar is het dus bepaald niet.

Dat wordt dus heel stevig passen en meten. Een overschrijding van de toegestaan aantal vrije bagage kilo's gaat dus heel dik in de papieren lopen en is daarmee geen optie.

Aan de andere kant, heeft het ook wel weer iets. Lekker puzzelen heet het, geloof ik.



Om het uiteindelijk allemaal mooi en passend op en neer naar China te laten gaan. Want hoe je het draait of keert, muzikanten en dan met name percussionisten spelen het liefst op hun eigen instrumenten, dat is namelijk een heel vertrouwd gevoel en ja, daar kun je iets van vinden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten