dinsdag 6 december 2011

Nog steeds een hobby.


Daarmee is het begonnen ’n slordige 30 jaar geleden en eigenlijk al wat langer maar dan is het meteen weer van, “zo, moet wel een hele oude knar zijn”. En ja, echt piep ben ik dan ook niet meer. Aan de andere kant, mijn voorbeelden van toen ( en die zijn inmiddels nog ouder) daarvan draaien er nog steeds de meeste mee op het hoogste niveau. Dus ja, waar heb ik het dan eigenlijk over?

Muziek is tijdloos en het maken ervan dus ook. En of dat je nu 20, 30 ,40, 50, 60 of nog ouder bent. Voor de muziek maakt het inderdaad niks uit. Het verschil zit ‘m hooguit dat we, inmiddels een beetje op leeftijd, wat langer nodig hebben om na een aantal optredens na elkaar, weer in je normale doen te komen. So what?

Aan de andere kant is het dan ook weer een genot om met “de jeugd” te kunnen spelen.
Zo heeft de drummer van ons orkest de leeftijd van mijn eigen zonen. Geweldig toch? Niks mis mee. Hij werkt zich in het zweet en ik ook. Twee generaties naast elkaar op hetzelfde podium allebei aan het spelen, hij op zijn drums, ik op mijn Conga’s. En we weten van elkaar precies van wat nu een lekkere grove is. En zo nu en dan, hier en daar, als daar even de gelegenheid voor is, dan pakken we dat moment. In de regel heeft dat nagenoeg niemand in de gaten. Onze orkestleider, ja die wel, maar dat is geen punt voor hem. Zolang het past en muzikaal correct is. Mijn collega percussionist, doet overigens ook gewoon mee in het zelfde muzikale, of ritmische spelletje. Heerlijk gewoon.

Een unieke club ons orkest. Hobby op de eerste plaats, maar eigenlijk spelen we inmiddels gewoon op een professioneel niveau. Een theatertour, zo hier en daar met bekende artiesten op het podium om hen te begeleiden en meer van dat moois om te doen. De leeftijden van de orkestleden variëren van nog geen 20 jaar tot ver boven de 60. En het werkt gewoon. Het beste bewijs dat muziek maken niet aan leeftijden gebonden is, zelfs niet de verschillende muzikale achtergronden wat elk orkestlid als bagage bij zich heeft.

’n Hobby, meer is het niet. Toch? Nee dus……………….. Welke artiest gaat nu met een “hobbybandje” het theater in? En dat dan 10 keer?

Het blijft een uitzonderlijke hobby; “Benny’s Big Show Orchestra”


1 opmerking: