zondag 1 december 2013

Handjes te kort.

Nee, begrijp me goed, niet qua afmeting, maar in aantallen.

Benny's Big Show Orchestra, op dit moment een orkest bestaande uit een kleine 50 personen, waarbij in de ritme sectie 10 muzikanten zitten, waarvan er zich weer 3 bezig houden met drums en percussie. Daarmee kom je uit de voeten en handen ook, heel goed zelfs. Zelfs zo goed dat er in enkele nummers zelfs een overkill aan percussie instrumentarium zit die bespeeld kunnen worden vanwege 2 paar handen.

Aan de andere kant, is het dan wel weer heel er handig om met een 2 tal percussionisten de verschillende muzikale uitdagingen aan te pakken. 2 handen kunnen veel, 4, zo ongeveer alles. En dat is in veruit de meeste gevallen heel erg handig. Zeker als we met muziek aan de slag gaan die zijn oorsprong heeft uit de midden en zuid Amerikaanse landen.

Nu is het geval zo dat mijn collega tot na de China tour er even niet bij kan zijn. En dit roept dus om improvisatie en de nodige aanpassingen, zonder te kort te gaan doen aan de muziek. Dat betekend dus ook dat we dingen nu even anders moeten gaan doen, tenslotte leveren we per saldo 50% aan handkracht in, voorlopig. Met name in de keuze van het instrumentarium en de overgangen van de verschillende percussie instrumenten gaan nu heel belangrijk worden. Keuzes moeten er gemaakt worden en via andere middelen ten gehore gebracht worden.

Het "geheime wapen" wat we hiervoor in de strijd gaan gooien is een stukje elektronica in de vorm van de Roland SPD-20. Een percussionpad met 8 speelvlakken en 700 verschillende drums en percussie geluiden.


Een aanslag gevoelig kunststof speelvlak waarbij je handmatig of met stokken het zo ongeveer alles wat aan slagwerkgeluiden bestaat te voorschijn kunt toveren. 

Sterker nog, we zouden kunnen volstaan om alleen voor percussie dit apparaat in te zetten. dat scheelt een hele hoop gesleep, gesjouw en gedoe voor een optreden, maar het ziet er fysiek totaal niet uit. En los daarvan, er gaat niets, maar dan ook niets boven een goed akoestisch instrument. Dus ja, meer als een hulpmiddel om sommige geluidjes te kunnen produceren, zal het dan ook niet worden.  

Daarnaast blijft het inderdaad een elektronisch geval. Dat neemt niet dat het dan wel nooit helemaal het echte geluid van slagwerk of percussie kan vervangen, maar heel erg dicht in de buurt komt het dan weer wel. En voor veruit de meeste mensen zal het verschil mogelijk niet eens waarneembaar zijn. 

Het ligt in de bedoeling om met dit apparaat de pauken partijen die essentieel zijn in sommige van onze nummers te gaan spelen, en daarnaast om wat subtielere percussie invullingen te kunnen geven in sommige andere nummers. 

Met deze pauk gaat het dus de komende tijd niet werken en moeten we daarvoor het alternatief in de strijd gooien;

  
Die bestaat er dus in de SPD-20 van Roland, sterker nog, pauken in vier verschillende toonsoorten komt er gewoon uit. En dat geeft dan net weer dat ene stukje meerwaarde. Dus toch wel weer heel handig, een dergelijk elektronisch kastje.

Nu maar eens zien of dat het gaat werken in een live setting. De meningen hierover zijn verschillend, maar niet zo zeer over de toepasbaarheid van de SPD-20, maar eerder over de geluidskwaliteit van wat er op dit moment uit komt, via een kwalitatief niet al te beste versterking. Op het podium, straks, rechtstreeks via de PA de zaal in. Dat is dus echt een heel ander verhaal, maar dat heeft de geschiedenis al lang bewezen.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten